21. 3. 2020 psáno pro Reflex
O kráse v časech koronaviru pohledem analytičky Simony Weidnerové:
Včera se na sociální síti LinkedIn objevila odsuzující debata o tom, jak v kadeřnickém businessu „přes nařízení vlády o okamžitém uzavření všech salonů v ČR volala spousta zákazníků, jestli by to třeba nešlo potutelně ve zhasnutém salonu, nebo u nich doma… když byli odmítnuti, tak se ukázal pravý charakter lidí.“ Reakce podrážděných zákaznic byly prý negativní, až afektované. Příspěvky vyzývaly k toleranci nás všech navzájem. Proč ta hysterie?
Klasičtí ekonomové by jistě předpokládali, že v dobách krize či ekonomické recese klesne poptávka po kadeřnických službách, nebo po kosmetických výrobcích. Jenže opak je pravdou. Říká se tomu efekt rtěnky (lipstick effect). Leonard Lauder totiž zjistil, že prodej rtěnek se zvyšuje během hospodářského poklesu, což vysvětluje jednak psychologicky (ženy si chtějí zlepšit náladu a udělat si něčím radost), ale také podvědomým úsilím poměrně „levně“ zvyšovat fyzickou atraktivitu ve více konkurenčním prostředí.
V posledních letech sice oblíbenost rtěnek ustupuje jiným kosmetickým produktům, ale efekt samotný nemizí. Proto vědci celkově zkoumají spíše efekt krásy (beauty index), aby se ukázalo, že v dobách recese spotřebitelé investují více do kosmetických produktů či služeb všeobecně. Je to racionální nebo intuitivní chování? Nepochybně obojí, jen těžko říci v jakém poměru. Každopádně je dobře, že nám zatím drogerie s kosmetikou nezavřeli.