08
ÚNO
2018

Na jméně záleží

Simona Weidnerová 8. února 2018 • psáno pro Reflex 

Rodinné firmy prý budou mít v příštích letech vládní prioritu. Vznikne česká mapa rodinného podnikání a zdá se, že Česko má šanci stát se jedenáctou zemí v Evropské unii, která ukotví rodinné podnikání v právním řádu. To otevře cestu k jejich podpoře. Jenže nějakou podporu dnes požaduje kdekdo, proč zrovna podporovat rodinné firmy?

Třeba proto, že je spojuje efektivnost, transparentnost a společenská odpovědnost. V dobách krize jsou odolnější, protože více než o zisk jim jde o budoucnost. Síla rodinných firem totiž spočívá v pevných hodnotách, které jsou spojeny s rodinou, se zajištěním práce pro rodinné příslušníky i zaměstnance. A nejen to. Tam, kde působí, podporují seniory, školy, sport, dobročinnost. Zkrátka, když spolu dělají byznys táta, máma a děti, cítí větší odpovědnost – třeba i jen vůči svému jménu, aby si lidi neřekli, že ta rodina Nováků jsou pěkní neřádi. Motivace udržení dobrého jména u různých cizokrajně zvaných eseróček či akciovek, kde jedna vlastní druhou a druhá třetí, až tak neplatí. Zanikne si, přejmenuje a s novým názvem jede dál. Rodina Nováků si přemalování firemního štítu hned tak nedovolí, všichni je „tam u nich“ přece znají.

Mimochodem. Nejvíce výzkumů rodinných firem je zaměřených na rodinné konflikty a na negativa příbuzenských vztahů. Zdá se, že dodnes přežili ti nejsilnější. Jejich příklad potřebujeme tím víc, čím víc ve společnosti stoupá význam hodnot egoistických, jako je bezstarostný život, být single a užívat si s minimem zodpovědnosti a maximem svobody. Slova sice podněcují, ale příklady táhnou.

Právě odcházející zakladatelé rodinných firem nás mají co učit. Vždyť kdo umí vycházet s příbuznými, je mnohdy lepší diplomat než někteří naši politici.