Praha, 9. 2. 2024
V nedávných úpravách financování mateřských škol se Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR dopustilo vážného opomenutí – nezohlednilo základní zákonné povinnosti těchto institucí. To neohrožuje pouze kvalitu vzdělávání, ale především ohrožuje pracovní místa provozního personálu. Je nejvyšší čas vrátit mateřským školám náležitou pozornost a finanční stabilitu.
Složitý obraz plánování a financování mateřských škol
Analýza rozpočtů mateřských škol odhaluje složitý obraz plánování a financování. Nedostatek reprezentativních dat o strukturálních podmínkách v mateřských školách a neochota zapojení ředitelek do sběru dat a informací klade naše poznání do stínu. Přesto se zjištěnými údaji, i přes jejich nedostatečnost, odráží data realitu obtíží, kterým mateřské školy aktuálně čelí.
Rozpočet mateřských škol: Výzva a nespokojenost
Mateřské školy obdržely do datových schránek v úterý šestého února rozpočty pro rok 2024. Na sociálních sítích se ve středu začala šířit nespokojenost ředitelů škol, a tak ve čtvrtek vydal pan ministr Bek na Twitteru prohlášení, kde uvádí, že „Na sociálních sítích se v souvislosti s rozpisem rozpočtu školám pro letošní rok šíří nepravdivé informace. Takže ještě jednou. Počet financovaných míst nepedagogických pracovníků v roce 2023: 75 771 (včetně neobsazených), v roce 2024: 68 278. Meziroční snížení o 7 495“.
Výzvy v oblasti financování a personálních úvazků
Vyčíslené meziroční snížení nevypadá na první pohled v celém rozpočtu regionálního školství dramaticky. Ostatně v komplikovaném financování regionálního školství se dnes fakticky vyzná jen málokdo. Bližší pohled do nejmenších institucí, jako jsou mateřské školy, však ukazuje, že statistická čísla státního rozpočtu parametricky plánovaná „od stolu“ svědčí o tom, že ti, kdo parametrizaci nastavují, se nezajímají o plnění paralelních parametrů kvality předškolního vzdělávání, ani o hygienické podmínky atd.
Výzva k zachování kvality vzdělávání
Pokud je situace taková, že u už tak personálně poddimenzovaných mateřských škol se ještě snižují úvazky nepedagogickým pracovníkům, aniž by se někdo zajímal o to, jak splnit zákonem uložené hygienické parametry, znamená to, že se situace rok od roku zhoršuje. Většina ředitelek a ředitelů mateřských škol si myslela, že něčeho dosáhne stávkami, demonstracemi a peticemi, ale v zásadě je situace stále horší.
Snížení limitu na nepedagogické zaměstnance fakticky znamená, že by měly mateřské školy propouštět uklízečky, školnice a kuchařky, anebo chybějící část úvazků musí hradit zřizovatel. Ne každý zřizovatel je ale ochoten dávat něco z obecního rozpočtu. Někde předběžně přislíbily pomoc kraje, každopádně napjatá situace mezi zaměstnanci mateřských škol, kteří se obávají propouštění, tvoří nepříjemnou atmosféru na pracovištích mateřských škol. Ředitel/ka mateřské školy je stavěn/a do situace, kdy musí s provozním zaměstnancem řešit to, že na něho nemá peníze. To vše jsou důvody, proč nespokojenost v mateřských školách stoupá.
Nutnost respektovat potřeby vzdělávání a hygieny
Úředníci i politici stále zapomínají, že je klíčové, aby úprava parametrů financování a snižování rozpočtů mateřských škol byla synchronně harmonizována s úpravou parametrů plnění zákonných hygienických požadavků. To znamená, že změny ve financování rozpočtů mateřských škol by měly být prováděny s ohledem na potřeby a požadavky dané legislativou.
Závěr
V důsledku nedávných úprav financování a převážného snižování rozpočtů mateřských škol se dostáváme do situace, kde nedochází k odpovídajícímu zohlednění souladu mezi zajištěním nezbytných kapacit provozních zaměstnanců mateřských škol pro splnění zákonných požadavků týkajících se hygienických a dalších předpisů. Tento rozpor mezi formálně-právním stavem a skutečnou podporou financování zákonem uložených činností nereflektuje specifické potřeby provozu mateřských škol, zejména těch, které podléhají kontrole hygienických stanic.
Tento stav může potenciálně v mnoha mateřských školách narušit kvalitu poskytovaného vzdělávání, zejména kvůli narůstající pracovní zátěži pedagogických pracovníků, kteří budou pravděpodobně nuceni vypomáhat v provozu školy během pracovního dne.
Tento stav je důsledkem dlouhodobé absence koordinace nastavení finančních a nefinančních parametrů pro řízení předškolního vzdělávání.
Harmonizace těchto aspektů je klíčová pro udržení základní kvality a ochrany práv všech pracovníků (pedagogických i nepedagogických) působících v předškolním vzdělávání.
Pro další informace kontaktujte:
Mgr. Alena Špíglová, ředitelka mateřské školy, členka Platformy ředitelky a ředitelé MŠ, tel: +420 721 844 124
Mgr. Irena Floriánová, ředitelka mateřské školy, členka Platformy ředitelky a ředitelé MŠ, tel: +420 606 506 022
Mgr. Alena Poláková, ředitelka mateřské školy, členka Platformy ředitelky a ředitelé MŠ, tel: +420 725 375 748
Mgr. Helena Kloudová, ředitelka mateřské školy, členka Platformy ředitelky a ředitelé MŠ, tel: +420 733 196 386